F.A.M.P. | Updated! & site nieuws | Onze verzameling! | Onze verzameling, vervolg! | Geschiedenis Barbie | Barbie en haar vriendinnen 1959 tot 1970 | Barbie en haar vriendinnen 1971 tot 1975 | Francie & Friends | Ken & Friends | Skipper, Skooter, Fluff & Tiff | Tutti, Todd & Friends | Barbie outfits 1959- 1966/1967 | Barbie outfits 1966 & 1967 | Barbie outfits 1968 - 1974 | Francie / Casey outfits 1966-1967 | Skipper / Skooter / Ricky outfits 1964 - 1967 | Tutti, Todd & Friends outfits 1966-1967 | Schoonheidsbehandeling | Barbie scans | Photo Guide to Vintage Barbies | White Ginger Bubblecut | The year 1966 | Handschoenen/sokjes Barbie en Skipper | Vintage Shoes | Hands, Booklets, Vintage Labels, Afkortingen & Waardebepaling | Rare dolls / outfits | Barbie Gallery 01 | Barbie Gallery 02 | Barbie Gallery 03 | Reproduktie Barbie en vrienden | Liddle Kiddles | Midge | Beurs / musea / tentoonstelling bezoeken | Barbie / Mattel in het nieuws | Verzamelaars vertellen | Kopen / verkopen tips | Agenda | Linken | Met dank aan... | Gastenboek | E-mailformulier

Het ontstaan van de firma Mattel

De firma Mattel werd in 1945 opgericht door Ruth en Elliott Handler samen met hun vriend Harold Mattson. De nu wereldberoemde firma-naam Mattel werd afgeleid van Mattson ( Matt ) en Elliott ( el ).

Aanvankelijk richtte de jonge onderneming zich op het produceren van lijsten. Korte tijd later echter nam men ook poppenmeubels in het produktieschema op om houtresten zinvol te verwerken. De firma groeide gestaag, maar na enkele jaren moest Harold Mattson zich wegens ziekte terugtrekken. Hierdoor kwam de leiding in handen van Elliott Handler.

  

Elliott en Ruth Handler

Het idee voor een pop

De constante uitbreiding v.h. produktiepakket met steeds nieuw speelgoed, gecombineerd met de voor die tijd voortvarende marketingstechniek van zijn echtgenote, zorgde ervoor dat de onderneming gestaag groeide.

Bij Ruth ontstond het idee om het speelgoedprogramma nog aantrekkelijker te maken door er een pop aan toe te voegen. Alleen...wat voor 1?

Ruth Handler heeft hierover gezegd: "Mijn idee voor de Barbie-pop ontstond in het begin v.d. jaren '50. In die tijd speelde mijn dochter Barbara en haar vriendinnen met uit papier geknipte poppen waarvan de kleding en toebehoren de mode volgden. Deze uitknip-poppen stelden volwassen voor en de bedachte speelsituaties kwamen ook uit de wereld v.d. volwassenen. In onze ontwerpafdeling bespraken we de produktiemogelijkheden van een driedimensionale uitvoering van een dergelijke pop. We aarzelden met de verwezenlijking v.h. project, omdat we vreesden dat het fabriceren van een kwalitatief goede pop met een redelijke prijs niet haalbaal zou zijn".

De ontdekking van Lilli

Men dacht bij Mattel aan een mannequin-pop met een wereld om zich heen waarin meisjes zich al spelend zouden kunnen inleven. Een dergelijke pop ontdekte Ruth H. volkomen onverwacht.

"De Lilli pop zag ik voor het eerst in 1958, enkele jaren nadat ik op het idee kwam voor een modepop met verwisselbare kleding en accessoires. We waren in Europa op vakantie toen we in Luzern een Lillipop zagen".

Een slank, langbenig dametje met een paardestaartkapsel, hele hoge hakken en een superkort rokje ( 10 jaar voor de minimode ) trok Ruth's aandacht. De pop droeg de naam Bild-Lilli, omdat ze dagelijks in stripvorm met een ondeugende uitspraak in de krant ( de Bildzeitung ) stond. Ze was verzonnen om een open stuk in de krant op te vullen op 24 juni 1952 door Reinhard Beuthin. Deze strip werd een vast onderdeel v.d. krant.

    

Door de toenemende populariteit en op aandringen van Beuthins vrouw ontstond uit Lilli een echte pop. Na enkele mislukte pogingen vond men in de modelleur Max Weissbrodt, de geniale schepper van Elastolin-figuren bij de firma O. & M. Hausser in Neustadt/Coberg, de juiste man om deze opdracht uit te voeren. Zijn handen vormden in korte tijd de prachtige pop Bild-Lilli.

Lilli wordt Barbie

Nadat Ruth H. de pop had ontdekt was men het er mee eens dat het net zo'n soort pop moest worden. Het duurde nog minstens een jaar voordat men de rechten om de pop op de markt te brengen had verworven, de pop naar Amerikaanse maatstaven opnieuw gestalte had gegeven, haar modieuze wereld had gecreëerd en tenslotte de capaciteit om de pop te produceren had verwezelijkt.

In maart 1959 was het dan zover!  Op de American Toy Fair, een speelgoedbeurs in New York, werd Barbie, genoemd naar dochter Barbara Handler, als een teenager-mannequin-pop gepresenteerd. In 1e instantie schokte Barbie met haar moderne verschijning de speelgoedinkopers, in het bijzonder de mannelijke. Zij geloofden niet dat deze 3 dollar pop zou gaan verkopen en bestelden dus matig in het begin. Met haar opvallende kenmerken, zoals het vrouwelijk gevormde, langbenig lichaam, het modieuze 'ponytail'-paardenstaartkapsel en het zwart-wit gestreepte badpak zoals de filmster Esther Williams dat droeg, zag Barbie er op haar hoogehakte schoenen eerder uit als een miniatuur-schoonheidskoningin dan als een speelgoedpop.

 

Op Barbie's originele verpakking , de zogenaamde Box, stond een groot deel van haar perfect gemaakte kleding afgebeeld. Een witte zonnebril met blauwe glazen, goudkleurige oorringen en open zwarte naaldhakschoentjes behoorden tot haar uitrusting. Een standaard met 2 pinnen zorgde ervoor dat Barbie kon staan zonder hulp; haar voeten  konden op de uitstekende pennen geplaatst worden.

Een kleine rozekleurige modecatalogus, het Booklet, zat eveneens in de Box en daarin stonden afbeeldingen van de eerste 20 jurken voor allerlei gelegenheden in Barbie's leven. Uitsluitend in deze 1e catalogus staan de modellen Gay Parissiene, Roman Holiday en Easter Parade afgebeeld, thans de droom van elke Vintage verzamelaar! Het was een garderobe in de stijl van vooraanstaande modehuizen gemaakt van kwaliteitstoffen die excl. voor de Barbie's vervaardigd waren. Gedurende de 1e testperiode ontwierp de mode-ontwerpster Charlotte Johnsson uit Los Angeles deze modellen, die toen, zoals ook vele poppen, in Japan gemaakt werden.

De kleding was voorzien van op maat gemaakte ritssluitingen, knopen, zijden voering en de daarbij passende hoedjes, tassen, handschoenen en zelfs sierraden. Barbie kreeg babydolls, mooie lingerie, mantelpakjes, jurken, truien en nog veel meer moois wat een jong meisje zich kon wensen als ze volwassen zou zijn. Dit gold ook voor de vele beroepen waarin Barbie zich presenteerde en evenzo voor de sporten en haar overige activiteiten. Zo was zij ondermeer kokkin, lerares, stewardess, astronaut, tennisspeelster en gastvrouw op een teaparty of modeshow!

De eerste serie's

Voor de verkoop v.d. 1e ca. 35.000 Barbie-poppen had men 3 maanden nodig. In hetzelfde jaar werd Barbie #2 uitgebracht met een andere standaard-constructie. Omdat het in het begin gebruikte vinyl-kunststofmateriaal niet kleurecht bleek, verbleekten de poppen #1, #2 en #3 al binnen een jaar! Al naar gelang de lichtinwerking verkleurden zijn van ivoor tot wit. Er zijn verzamelaars, die voor het verkrijgen van dit effect hun poppen in de zon leggen!

De vormen v.d. koppen wisselden ook in de loop v.d. jaren. Men kan de produktie tussen 1959 en 1964 in 3 perioden onderscheiden...

Bij de poppen #1 tot #4 heeft de kop dezelfde vorm en grootte. De koppen vanaf #5 tot 1962 waren gelijk van vorm, maar iets kleiner dan hun voorgangers. Ook de vorm v.d. poppenkoppen van 1963 tot 1964 was gelijk, maar iets dikker en groter dan de allereersten.

Bij alle Barbie's tot eind 1964 was de kleur v.d. schoenen op die van het badpak afgestemd. Bij het zwart-witte badpak droeg Barbie open, zwarte naaldhakschoentjes ( 1959 tot 1961 ), bij het rode badpak droeg ze rode ( 1962 tot 1964 ) en bij het goud-witte badpak witte schoentjes ( 1964 ).

Het goud-witte badpak hoorde bij de Fashion Queen-uitvoering met artikelnr. 870 en 0870 en enkele van de 1e in Europa verkochte Barbie's van 1964. Dit waren bijv. een donkerharige Swirl ( note: welke ik in mijn bezit heb, joepie ) en een eveneens donkere Bubble Cut. Bij deze poppen werden witte schoenen met in de zolen gaatjes als bij de Barbie #1 geleverd.

Barbie is dus de meest succesvolle pop ooit gemaakt. Zij heeft een rijk verleden, is nog steeds zeer geliefd en haar wacht een stralende toekomst. Haar geheim is dat zij qua make-up, haarstijl en kleding met haar tijd meegaat en ondertussen qua figuur weinig verandert. Zij wordt niet ouder en heeft eigenlijk de eeuwige jeugd.

Om up-to-date te blijven gaan aan elke nieuwe Barbie grondige onderzoeken vooraf. Op de afdeling Research & Devolopment v.d. firma Mattel werken dagelijks zo'n 300 ontwerpers en vormgevers samen met psychologen. Kledingontwerpers en stylisten volgen alle modetrends nauwkeurig, bezoeken internationale modeshows en creëren de kleding. Barbie's make-up en kapsel worden regelmatig grondig gerestyled en aangepast aan de nieuwe eisen die de mode van dit moment stelt. Ook kinderen worden bij het wordingsproces betrokken, hun wensen worden in thema's verwerkt die in de vorm van videofilms worden getoond. Thema, mode, kleuren etc. worden afgestemd op de voorkeur v.d. kinderen.

Dat dit alles samen de juiste formule is blijkt uit meerdere feiten. Zo werden er al ruim 800 miljoen Barbiepoppen verkocht en werden er voor Barbie en haar vrienden al meer dan 900 miljoen outfits en ruim een miljard paar schoenen vervaardigd. Onderzoek wereldwijd heeft uitgewezen dat Barbie een naamsbekendheid heeft van 99%.

Barbie inspireerde in haar lange bestaan zowel kinderen als volwassenen. Op haar 25e verjaardag viel Barbie een grote eer te beurt: Saint-Laurent, Dior, Valentino, Hermés, Balmain en andere bekende grootheden uit de modewereld creëerden haute couture voor haar. Prachtige kapsels werden er al ontworpen, bijv. door de Parijse kapper Alexandre en door Vidal Sassoon. Popart-kunstenaar als Andy Warhol en Keith Haring vereeuwigden haar en eind 1993 kreeg zij als enige niet-levende figuur een eigen wassenbeeld in het beroemde Parijse wassenbeeldenmuseum Grevin. Daar troont ze naast Helmutt Kohl, F. Mitterand, Bill Clinton & Micheal Jackson!

Ter viering van haar 30e verjaardag ontwierpen Nederlandse couturiers speciale creaties voor haar, onder hen Frans Molenaar, Edgar Vos en Sheila de Vries. In 1992 creëerden Nederlandse topkappers, v.d. kappersorganisatie Intercoiffure, een nieuwe coupe voor haar. Benetton kwam dat jaar met een speciale kledingcollectie.

Al sinds de jaren 80 ( en eerder ) storten verzamelaars zich op Barbie. De 1e generatie fans is dan groot geworden en kan haar Barbie maar niet vergeten. Steeds meer van die generatiegenoten gaan oude modellen verzamelen. Een voortrekker was de Amerikaans Billy Boy die ruim 12.000 Barbie's vergaard heeft. Op zijn initatief werd er in 1985 in Parijs een grote Barbie-tentoonstelling gehouden. Toen begon de Barbie"koorts" pas echt! Er worden nog meer tentoonstellingen gehouden, ze verschijnt in bladen en kranten, overal ter wereld zijn er fanclubs en grote verzamelaarsbeurzen van oude Barbie's ( later ook collectibles natuurlijk ).

In 1994, Barbie wordt dan 35 jaar, brengt Mattel in samenwerking met het modemerk Naf Naf een speciale kledinglijn uit voor Barbie, Midge en Ken. Vlotte, sportieve basic kleding met veelkleurige dessins. Tevens introduceert Mattel een nouveauté, een popje waarvan het lijfje, benen en gezicht zeer zacht aanvoelen. Ze draagt een roze nachtjapon en dient eigenlijk als bedknuffel.

Extra feestelijk is in dit jubileumjaar de nieuwe Twinkel Barbie. Zij straalt letterlijk dag en nacht, omdat de pailletten op haar jurk en halskraag oplichten in het donker.

Dit jaar komt ook de 1e replica uit van de allereerste Barbie uit 1959! Ze heeft de bekende badpak en zonnebril. Ze komt in een herdruk v.d. orginele box en is verkrijgbaar met blond of bruin haar, met gemodelleerde oogwimpers/witte irissen/rode lippen/gouden oorringen en stijve benen. Speciale merktekens geven aan dat het een replica is. Het (is) was een goed idee van Mattel, want zo kan iedereen voor 'weinig' geld de allereerste Barbie aanschaffen! Je bent zo tussen de 4000 en 6000 ( soms meer! ) euro kwijt aan een NRVB Mint originele #1 Barbie Ponytail. De replica ziet er vrijwel hetzelfde uit als het fel begeerde originele exemplaar, en voor ong. 50 euro kan een droom nu werkelijkheid worden...

In de vele jaren dat Barbie al bestaat zijn er speciale poppen gemaakt. Bovenstaande ontwerpers zijn een kleine greep uit Barbie's bestaan, ook Oscar de La Rente, Givency, Chanel, Ralp Lauren, Armani, Dona Karan, Versace, Anne Klein, Bob Mackie, Byron Lars, Calvin Klein, Cynthia Rowley, Nicole Miller, Nolan Miller en Vera Wang hebben prachtige creatie's gemaakt voor Barbie. Beroemde auto- of motorenmerken hebben hun naam verleend aan Barbie, zoals Nascar, Ferrari of Harley Davidson. Wat dacht u van de Personality Barbie's die allemaal uitgebracht zijn? Bekende acteurs zoals Audry Hepburn, Elizabeth Taylor, Marilyn Monroe, Vivian Leigh, Ginger Rogers en James Bond zijn allemaal door Mattel vereeuwigd. Ook Frank Sinatra, Elvis Presley en James Dean behoren daartoe. Dan hebben we ook nog de giftsets en losse Barbie's die uit films of serie's komen, zoals My Fair Lady, Lord of the Rings, Wizzard of Oz, Titanic, The Sound of Music, The Adamms Family en vele andere. Sprookjes, zoals Sneeuwwitje, en superhelden, zoals Wonderwoman of Catwoman... Er is gewoon teveel om op te noemen en het is nog lang niet voorbij. Zolang er vraag naar Barbie blijft zal Barbie blijven bestaan en hopelijk blijft dit nog héél lang zo!

 

THE BARBIE FAMILY TREE

The immediate family prior to 1992: BARBIE, SKIPPER(Sister), TUTTI & TODD(twin sister & brother)

The immediate family after 1992: BARBIE, SKIPPER(sister), STACIE & TODD(twin sister & brother), KELLY(baby sister)

Following is a list of the dolls made during various time periods. Following each name is the years of production and then the relationship of each doll to Barbie.

1959-1965 THE VINTAGE YEARS

 

1965-1970 THE MOD ERA

 

1971-1976 THE MALIBU ERA

 

THE 1980’S SUPERSTAR, DISCO, ROCK ERA

 

THE 90’S NEW FAMILY LITTLE KIDS

 

THE 90’S FRIENDS ADULTS

Back to top